Testimonial TKH Airport Solutions: Een team in topvorm

Van Dubai tot Athene en van Vancouver tot Kopenhagen vind je de vliegveldverlichting van TKH Airport Solutions. De van oorsprong Twentse onderneming timmert internationaal flink aan de weg – excuus, landingsbaan. Daarom ook dat het bedrijf strategische overnames deed in Duitsland en Denemarken. Maar hoe maak je van al die getalenteerde techneuten, managers en verkopers één team?

Je leest het in dit verslag van de training Een team in topvorm.

Maak kennis met de hoofdrolspelers:

Jan van Halst
“Op het veld zie je al snel hoe de communicatielijnen binnen een team lopen.”
Voormalig topvoetballer (FC Twente, Ajax). Teamcoach.

Hans van der Kuil
“Wij willen een topspeler worden op wereldniveau.”
Directeur TKH Airport Solutions

Kimberlie Edens
“Zo’n training is een mooi begin van een langer proces.”
HR Adviseur TKH Airport Solutions


Waarom een teamtraining?
Van der Kuil: “Wij hebben de ambitie om een topspeler te worden op wereldniveau in een hele specifieke niche. Een gamechanger. Zoals iPhone in de tijd van Nokia. Dat doen we met eigen en gekochte techniek. Zo hebben we een klein stukje corporate bedrijf overgenomen. Die zitten ineens in een ondernemersomgeving. Dat zijn verschillende culturen. Zo’n training helpt je spelenderwijs beter samen te werken.”

Edens: “Samenwerken is lastig als je elkaar niet goed kent. Dat komt omdat we op drie verschillende locaties in drie verschillende landen werken. Een training is een goede basis voor het besef dat je het samen moet doen. Je leert beter communiceren.”


Hoe leer je elkaar beter kennen?
Van Halst: “In deze training werk ik samen met Bart Nijhuis. We zijn direct begonnen met een ijsbreker. Een werkvorm waarbij meteen duidelijk werd hoe de verhoudingen binnen het team lagen. Het bleek meteen een eyeopener te zijn voor de medewerkers”.

Edens: “Toen kwam er een opdracht met aannames. Je moest een aantal vragen over jezelf beantwoorden. Over waar je bent opgegroeid, wat je grootste angsten zijn, wat je passie is.”

Van Halst: “Vervolgens ging de rest de antwoorden raden. Dit is Hans van Sales, we denken dat hij vrijgezel is en een kat heeft. Hij is enigst kind, gek op reizen en bang voor spinnen.”

Edens: “Je weet oppervlakkig vaak wel wat van elkaar. Maar over angsten of gezinssituaties heb je het eigenlijk nooit. Dat open bespreken hielp enorm. Je maakt de afstand tussen elkaar kleiner. Hey, er zit ook een persoon achter, hij heeft ook twee kleine kinderen en een hoop meegemaakt. We bleken ook allemaal vergelijkbare angsten te hebben. Vooral de balans tussen thuis en werk kwam vaak terug.”

 


Hoe werk je effectiever samen?
Van der Kuil: “Dat was het luistergedeelte. Elkaar eerst begrijpen is essentieel. Ik kan niet met je samenwerken als ik ervan uit ga dat je een verkeerde inborst hebt. Toen kwam het doen. Beter leren communiceren. We gingen met zijn allen het voetbalveld op.”

Van Halst: “Na een uur op het veld zie je al precies hoe een team functioneert. Hoe wordt er gecommuniceerd? Wie zijn de praters? Wie zijn de stillen? Zorgen de spelers voor elkaar? Belangrijk is in ieder geval om ieders sterke en zwakke punten te benoemen. Vervolgens zal elke speler benut moeten worden op zijn of haar sterke punten. Cultuur- en karakterverschillen los je niet binnen een dag op. De kracht van het team is om er bewust van te zijn. Van daaruit kun je verder bouwen”

Van der Kuil: “Ik ben ooit klein begonnen als ondernemer. Toen was ik manager van alles. Manager van de kopjes koffie, manager van het toiletpapier. Dat zag je nog steeds een beetje terug op het voetbalveld; ik wilde me met té veel bemoeien. Jan leerde ons meer in driehoekjes te denken. Ga eerst eens kijken van wie je de bal krijgt en aan wie je de bal afspeelt. Zo leer je efficiënter samenwerken als team.”


Spelen internationale cultuurverschillen een grote rol?
Edens: “Van een taalbarrière heb ik weinig gemerkt. Ook cultureel lijken Denen, Duitsers en Nederlanders redelijk op elkaar. De Duitsers hechten misschien iets meer aan hiërarchie.”

Van der Kuil: “Een misverstand kan bijvoorbeeld zijn dat iemand een opdracht blindelings uitvoert zonder vragen te stellen. Hij denkt dat de baas het wel weet. Terwijl die medewerker zélf de specialist is.”

Edens: “Toch denk ik dat werken op verschillende locaties een belangrijkere rol speelt, dan werken in verschillende landen. Deze uitdaging zou je ook hebben als je een vestiging in Arnhem erbij opent. De training is een belangrijk begin om elkaar beter te leren begrijpen.”

Van Halst: “Zo hebben we een oefening gecreëerd waarin je je doelstellingen creatief moest visualiseren voor de komende 3-6 maanden. Uit de discussies hierover ontstond meteen een gezamenlijke koers voor het bedrijf. Wel merk je dat sommige mensen veel actiever deelnemen aan het gesprek dan anderen. Zoiets maak je meteen bespreekbaar. Want iemand die zijn mond houdt, heeft misschien toch hele goede ideeën. Dat talent herkennen is het mooiste aan zo’n dag.”


Deze vaardigheden kun je toch ook uit een boekje leren?
Van der Kuil: “Ik heb redelijk wat van die managementboeken gelezen waar je naar verwijst. Ook daarin lees je over de manco’s van een extraverte persoonlijkheid. Het verschil is dat je dat op het veld veel meer ervaart. Ik zag direct het effect van mijn gedrag. Van Halst zegt ‘I’m the bastard, jullie LUISTEREN naar mij.’ En als je dat niet doet moet je opdrukken. Wij waren als managers het vaakst de pineut. Een training confronteert je veel meer met je zwakke kanten dan een schriftelijke cursus.”

Edens: “Die voetbaltraining zorgde voor net dat beetje extra, waardoor het succes heeft. Ze hebben er echt een leuke, maar vooral leerzame dag van gemaakt.”

Teamtraining van baas naar coach

Download onze gratis brochure

Ik wil

van baas naar coach

Wij helpen organisaties effectief te vergaderen door vanuit de praktijk te trainen en te coachen. Het gaat niet om de methode, maar wat werkt voor jou en het team. Neem contact met ons op over jouw uitdaging: info@vanbaasnaarcoach.nl

Vind je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meer over onze cookies.